Kirjastojen palveluihin ollaan tyytyväisiä
Valtakunnallinen yleisten kirjastojen asiakaskysely toteutettiin huhtikuussa 2018. Vastaajia oli valtakunnallisesti lähes 30 000. Kysely toteutettiin kirjastojen asiakkaille netti- ja paperilomakekyselynä kirjastoissa ja niiden verkkopalveluissa.
Asiakkaiden näkemys kirjastojen palveluista oli hyvin positiivinen. Valtakunnallinen keskiarvo kirjastopalveluille oli 8.8. Kurikan kirjastojen keskiarvo oli 9.04 eli selkeästi yli valtakunnallisen keskiarvon.
Kyselyyn vastanneet arvioivat, että kirjasto on parantanut heidän elämänlaatuaan, tarjonnut virikkeitä vapaa-aikaan ja harrastuksiin sekä auttanut löytämään tarvittavaa tietoa. Erityisesti kiitettiin asiakaspalvelua. Vastaajat kokivat, että henkilökunta on helposti tavoitettavissa, ammattitaitoista, palveluhaluista ja osaa neuvoa ja opastaa asiakasta. Myös kirjastojen sijainnit, aukioloajat ja tilat saivat kiitosta.
Asiakkaat toivovat, että kirjasto tarjoaa monipuolisen ja uusiutuvan kokoelman kirjoja, lehtiä ja dvd-elokuvia. Kirjastojen järjestämistä tapahtumista lapsille ja nuorille suunnattuja pidettiin tärkeimpinä. Asiakkaat arvostavat myös kirjastonkäytön ja tiedonhaun opastuksia sekä tietotekniikkaopastuksia.
Kyselyn koordinoivat yhteistyössä aluehallintovirastot, Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä kirjastot. Kyselyn toteutti Taloustutkimus Oy.